Makanan yang/yg tidak boleh untuk Ibu Hamil – Makanan yang dilarang ketika Hamil

February 1, 2011 | 4

Makanan yang tidak boleh untuk Ibu Hamil. Perhatian kepada wanita-wanita yang bakal menjadi ibu, tahukah anda makanan yang dilarang ketika anda sedang hamil? Baiklah, artikel saya kali ini akan mengupas serba sedikit mengenai tajuk “Makanan dan minuman yang tidak dibolehkan untuk ibu hamil”. Saya tahu, seorang bakal ibu perlu perihatin dan mengambil berat tentang soal pemakanan harian semasa mengandung. Ya! Anda salah seorang ibu perihatin tersebut. Jika anda lelaki, anda memang suami yang perihatin terhadap anak dan isteri anda. Tahniah.

Banyak pertanyaan dikalangan ibu hamil tentang makanan apa saja yang boleh dan yang sebaiknya dihindari selama masa kehamilan, dan kenapa?

Ada beberapa jenis makanan yang sebaiknya dihindari selama kehamilan karena mereka dapat menyebabkan infeksi-infeksi seperti; salmonella,toksopla smosis,listeria, E.coli, yang dapat membahayakan bayi dalam kandungan anda.

JANGAN-JANGAN dan Jangan

>> Jangan makan daging mentah (sushi) atau yang dimasak kurang matang, kerana mengandungi Toksoplasmosis, sebuah parasit yang dapat menyebabkan infeksi serius pada janin anda dan juga E.coli, yang berbahaya bagi ibu hamil dan janin.

>> Toksoplasmosis terdapat pada sayuran yang tidak dicuci dengan baik, oleh kerana itu bersihkan sayuran anda dengan baik, apalagi untuk salad yang dimakan mentah. Hindari juga kotoran kucing atau bermain-main dengan kucing selama kehamilan kerana mengandung toksoplasmosis.

>> Jangan makan daging ayam dan telur yang dimasak kurang matang atau mentah , hindari makan hati ayam/daging yang mungkin sumber dari salmonella, yang dapat menyebabkan diarea yang berat pada ibu hamil. Juga perhatikan piring, alat-alat masakan yang terkena daging ayam mentah ini untuk dicuci.

>> Ikan tuna steak, ikan sea bass, shark, atau ikan-ikan berukuran besar yang diketahui mengandung tingkat mercuri yang tinggi yang dapat menyebabkan kerosakan saraf jika dimakan dalam jumlah besar. FDA merekomen ikan tuna dan ikan ukuran besar ini sebanyak 12 auns perminggu.

>> Keju lunak seperti brie dan camembert, blueveined cheese juga keju dari susu kambing dan domba, serta jangan minum susu yang tidak di pasteurisasi. Semua produk ini mempunyai resiko membawa listeria. Listeria tipe bakteri yang mampu menembus plasenta dan menyebabkan infeksi janin, pada dewasa tidak ada gejala atau seperti flu. Listeria dapat menyebabkan keguguran,kelahiran premature, dan keracunan dalam darah. Sebaiknya hindari makanan jenis ini sampai melahirkan bayi anda.

>> Jangan minum minuman yang mengandung alcohol kerana ia dapat menyebabkan kelainan perkembangan pada janin dan juga problem emosional pada bayi.

>> Minuman yang mengandung cafein seperti kopi, teh sebaiknya di hindari atau dibatasi kerana kopi dapat mempengaruhi berat badan rendah pada bayi, keguguran dan juga cafein mengurangi penyerapan zat besi.

Ingatlah perkembangan bayi dalam kandungan anda tergantung dari apa yang anda makan selama kehamilan. Jadi berhati-hatilah semasa anda mengambil makanan serta minuman. Dari makananlah timbulnya penyakit dan dari makanan jugalah terdapat makanan. Anda hanya perlu memilihnya. Insya-Allah, sekian dahulu artikel dari saya, semoga anda dikurniakan bayi yang sihat! (^.^)

Facebook comments:

Comments (4)

  1. emm…bagus nih. Bagus untuk emak-emak yang mengandung.
    JOM baca post terbaru dari cikgu faezah ..Headache always attack me everyday

  2. belum ada bini..hehe..
    JOM baca post terbaru dari titan ..Komisen ke 4 dari Squidoo

  3. to Cikgu Faezah – Terima kasih. Semoga bermanfaat.
    JOM baca post terbaru dari Afiffuddin ..Apa itu blogwalking?

  4. to Titan – tak lama lg ada la tu, hehe
    JOM baca post terbaru dari Afiffuddin ..JOM Terjah Blog – EarnCent.Com Edisi 1 (Artikel)

Leave a Reply

Trackback URL | RSS Feed for This Entry

CommentLuv badge