Cara buat coklat – belajar teknik membuat coklat dari Guru Coklat

July 7, 2011 | 0

Huhu, tajuk aku kali ini tentang makanan iaitu cara buat coklat serta belajar teknik membuat coklat dari Guru Coklat! Aku kah guru coklat tersebut? Hehe, bukan.. sebenarnya ada seseorang lain yang pakar untuk bidang handmade chocolate atau homemade chocolate yang ingin aku perkenalkan. Aku nie pakar dalam bidang makan cokelat boleh la. Antara kepakaran aku ialah teknik mengunyah cokelat yang betul agar cokelat tersebut lambat habis supaya anda dapat menikmatinya dalam jangka masa yang lebih panjang. Nak belajar teknik aku nih? Hehehe..

Sebelum aku perkenalkan beliau kepada anda, aku nak cerita sedikit kegilaan aku akan Coklat. Coklat yang aku suka ialah coklat bar koko jenama Cadbury. Pernah masa aku form 3 dahulu, di akhir tahun 2001 oleh kerana aku mendapat keputusan yang agak cemerlang dalam PMR maka datukku (yang aku gelar Chaq) memberi hadiah atas kejayaan aku iaitu hadiah sekeping not RM100. Hehe, anda tahu apa aku buat dengan wang sebanyak tu dulu. Semuanya aku belanjakan untuk membeli coklat bar Cadbury setiap hari. Maksud aku, aku bukan beli sekaligus coklat cadbury sehingga habis RM100, tapi aku beli satu-satu setiap hari, dan aku sorokkan daripada pengetahuan adik-beradik ku termasuklah mak aku sendiri yang turut ada citarasa yang sama dengan aku; Gila Coklat! Coklat kegemaran mana boleh kongsi kan? Tapi sekarang aku dah ada anak, aku kongsikan keenakan coklat dengan anak lelaki aku. Ok, demikian cerita aku tentang kisah aku dengan chocolate itu cokelat. Full stop.

Buat pengetahuan anda baru-baru ini aku ada terjumpa satu web menarik yang mengajar tentang teknik membuat coklat serta resipi coklat homemade. Wow; itulah reaksi kali pertama aku apabila memasuki dan membaca maklumat dalam web itu.. dalam benak aku terfikir; “kalau macamnie, hari-hari boleh makan cokelat!”.

Ada ebook cara membuat handmade chocolate. Bukan setakat itu sahaja, juga diberi satu panduan eksklusif rahsia untuk membuat handmade chocolate jenama sendiri! Ini bermakna, anda boleh bina perniagaan atau bisnes coklat dengan jenama anda sendiri!

Ok mari sini aku nak kongsi dengan anda subjek matematik mudah. hehe. Jom kita tengok sama-sama… Bagaimana Mengira Keuntungan Bisnes Coklat:

Kebiasaannya kenduri kahwin hari Sabtu & Ahad.

# Dalam 1 bulan = 8 hari orang buat kenduri kahwin (Sabtu & Ahad)
# 1 tempahan coklat doorgift=1000 biji
# ANDA jual dengan harga RM1.00 sebiji
= 1000 x RM1.00
= RM1000

# Bayangkan ANDA menerima tempahan 2 orang setiap minggu.
= ( 2 Tempahan x 8 hari/sebulan x RM1000)= ??

Berapa agaknya bakal ANDA perolehi dalam tempoh sebulan?

# = RM16,000.00!!!

Wow! Pendapatan anda perolehi dari bisnes coklat. Lebih kurang gaji seorang CEO tu!! Jadi, kenapa ANDA masih ragu-ragu lagi untuk menjalankan bisnes coklat? Bukankah potensi besar sedang menanti anda dengan bisnes coklat ni! Aku nasihatkan agar…DAPATKAN SEKARANG “Pakej Pakar Coklat” yang dibuat oleh Fariha Norbaya Ismail.

Diulangi sekiranya Anda mempunyai minat yang sama dengan aku, dan nak pelajari cara mudah membuat coklat sendiri, anda boleh layari web tersebut di SINI dan dapatkan Pakej Pakar Cokelat yang aku maksudkan itu.

Itu web yang pertama, selain itu aku turut menjumpai satu lagi website yang menyediakan info padat pasal cara-cara buat coklat buatan tangan nie. Banyak sebenarnya web atau blog yang menyediakan maklumat atau resepi homemade kalau anda search di Google, namun aku pilih dua yang terbaik sahaja untuk buat rujukan. Web pertama anda boleh rujuk semula link di atas tadi, web kedua anda boleh layari di SINI. Web kedua ini juga turut sediakan tips dan panduan perniagaan coklat secara PERCUMA.

Aku rasa setakat itu sahaja perkongsian yang ingin aku kongsikan bersama anda untuk kali ini. Semoga anda berjaya membuat coklat buatan tangan sendiri. Bila dah berjaya tu, hantar kat aku sikit. Hehe..Sekian tentang info cara membuat coklat dari aku.

PS: Makan coklat dikatakan dapat kurangkan streess. Tapi jangan makan terlalu banyak sebab dalam cokelat ada kandungan gula. Berpada-padalah.

Facebook comments:

Leave a Reply

Trackback URL | RSS Feed for This Entry

CommentLuv badge